THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

MENGENALI-MU

Mengenali-Mu ya Allah

rasanya makin merindu

yakin itu sudah tidak pernah

aku tanyakan pada diriku

kepada kalbuku

kerana sejak aku tahu

mengenal kehidupan

ketika masih belum mengaji

muqaddam dan al-Quran

aku sudah diberi kenal

ada bintang

ada bulan

dan matahari

dan bulan

ada yang menjadikan

begitu aku terasa

tanpa bertanya

aku ingin makna mendalam

sudah ku terima kenyataan

bahawa alam jagat

dan seluruh makhluk ini

ada yang menciptakan

ciptaan-Mu Tuhan

Maha Pengasih Maha Penyayang

berulang-ulang

dalam hidupku diberi nafas

berterusan menghayati nikmat

makan minum dan tidur berehat

maka dadaku penuh mengingati

nama-Mu sentiasa di bibirku

dan degup jantungku

sentiasa mengingati-Mu

adalah tandaku

dalam ikatan-Mu

maka apabila aku diberi hayat

di alam jagat-Mu

bergerak bekerja

mencari makan dan

bergaul dengan insan-insan

dan umat-Mu

nama-Mu terasa terus

menjadi sebutan degup hatiku

dan apa dan bagaimana

aku sentiasa dikurniai

inayah-Mu ya Allah

maka aku sentiasa mengingati-Mu

maka dalam bersorak

bergerak dan berteriak

untuk apa

untuk bagaimana

aku tiba-tiba saja

seperti digerak

oleh satu kuasa

menyentuh dalam kalbuku

maka aku menjadi terkelu

mati teriak sorakku

kerana nafasku

terasa tinggal satu, satu

maka tahu aku ya Allah

lonjak dan sorak

gelak dan teriak

bisa sekali lenyap

dalam satu helaan nafas

ketika dalam kealpaan

menghayati dalam kefanaan

Mengenali-Mu ya ALLAH

~Mahsuri SN





Pesan pada diri:

TAK KENAL, MAKA TAK CINTA

p/s: RALAT dalam post sebelum ini. Itu adalah tulisan Ust Pahrol Mohd Juoi

Mengenali-Mu ya Allah

rasanya makin merindu

yakin itu sudah tidak pernah

aku tanyakan pada diriku

kepada kalbuku

kerana sejak aku tahu

mengenal kehidupan

ketika masih belum mengaji

muqaddam dan al-Quran

aku sudah diberi kenal

ada bintang

ada bulan

dan matahari

dan bulan

ada yang menjadikan

begitu aku terasa

tanpa bertanya

aku ingin makna mendalam

sudah ku terima kenyataan

bahawa alam jagat

dan seluruh makhluk ini

ada yang menciptakan

ciptaan-Mu Tuhan

Maha Pengasih Maha Penyayang

berulang-ulang

dalam hidupku diberi nafas

berterusan menghayati nikmat

makan minum dan tidur berehat

maka dadaku penuh mengingati

nama-Mu sentiasa di bibirku

dan degup jantungku

sentiasa mengingati-Mu

adalah tandaku

dalam ikatan-Mu

maka apabila aku diberi hayat

di alam jagat-Mu

bergerak bekerja

mencari makan dan

bergaul dengan insan-insan

dan umat-Mu

nama-Mu terasa terus

menjadi sebutan degup hatiku

dan apa dan bagaimana

aku sentiasa dikurniai

inayah-Mu ya Allah

maka aku sentiasa mengingati-Mu

maka dalam bersorak

bergerak dan berteriak

untuk apa

untuk bagaimana

aku tiba-tiba saja

seperti digerak

oleh satu kuasa

menyentuh dalam kalbuku

maka aku menjadi terkelu

mati teriak sorakku

kerana nafasku

terasa tinggal satu, satu

maka tahu aku ya Allah

lonjak dan sorak

gelak dan teriak

bisa sekali lenyap

dalam satu helaan nafas

ketika dalam kealpaan

menghayati dalam kefanaan

Mengenali-Mu ya ALLAH

~Mahsuri SN





Pesan pada diri:

TAK KENAL, MAKA TAK CINTA

p/s: RALAT dalam post sebelum ini. Itu adalah tulisan Ust Pahrol Mohd Juoi



This entry was posted on 8:22 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: